Slaappillen verslaving

Kun je stoppen met deze (verslavende) slaapmedicatie??

Slaapmedicatie is bedoeld als een ruggensteuntje in emotioneel zware tijden, bij een jetlag of na een operatie om beter te slapen.

Deze medicatie is tijdelijk bedoeld, echter zijn er veel slapelozen die er een gewoonte van hebben gemaakt te gaan slapen met slaappillen. Het is niet eenvoudig om hier zelfstandig mee te stoppen. Dit komt door de ontwenningsverschijnselen, die zijn identiek aan het probleem waarvoor je ze bent gaan slikken. Je wordt weer onrustig, piekert, ligt wakker en twijfelt of dit wel goed gaat komen…. Je hebt minder vertrouwen en alleen al daardoor komt er meer lading/spanning op het slapen gaan. Juist hierdoor val je moeilijker in slaap.

Helaas schrijven huisartsen de slaapmedicatie bij herhaling voor. Ondanks dat de NHG-standaard van 2015 hen zegt na 14 dagen een alternatieve therapie aan te bieden. Met een doosje pillen bij de hand is het moeilijk om sterk te zijn, niet te gaan wanhopen, stug door te bijten en er niet weer opnieuw aan te beginnen.

Stel je gebruikt slaapmedicatie langer dan 14 dagen achtereen…

Dit lijkt op het eerste gezicht niet zo rampzalig. Er zijn immers heel veel lotgenoten in Nederland die dit ook doen. Echter het medicijn werkt steeds minder goed, je neemt er steeds vaker eentje of twee en belast daarmee je organen en raakt eraan verslaafd. Je wordt vermoeid wakker. Overdag werkt de pil nog door en loop je meer kans op ongelukken en vallen. Het is aangetoond dat de  ouderen beduidend meer kans maken zijn/haar (heup) botten te breken als gevolg van de nawerking van slaapmedicatie, chauffeurs gevaarlijker zijn op de weg en werknemers meer fouten maken.

'Door zonlicht in de ogen en op de huid, kom je ’s morgens je bed beter uit.'
Slaapoefentherapie.nl

Een heel belangrijk punt is de mentale verslaving bij slaapmedicatie. Je verliest namelijk je vertrouwen in je natuurlijke slaapvermogen. Wanneer je zou stoppen met de pillen denkt je: “als het nu maar lukt..!”. Wanneer dit niet gelijk het geval is, denkt je: “zie je wel, ik kan zonder die pillen niet meer slapen, dus neem ik er maar weer 1”. Helaas houd je zo een vervelende gewoonte in stand. Slaapoefentherapie leert je eerst een aantal fijne goed werkende ontspanningsoefeningen. Wanneer je vertrouwen hebt in je ontspanningsvaardigheden bouwen we heel langzaam de pillen af, en werken we verder aan je natuurlijke slaap. Na enkele weken zal je merken dat je weer je rust kan vinden in bed ook zonder medicijnen en vertrouwen hebt herwonnen in je eigen nachtrust. Middels cognitieve gedragstherapie en oplossingsgericht denken kan ik je negatieve gedachten ombuigen naar realistischer gedachten.

Advies bij afbouwen slaapmedicatie

Ik raad je aan af te kicken van de barbituraten, benzodiazepinen (o.a. oxazepam / diazepam) en je lever rust te gunnen om te herstellen van deze periode. Daarbij kun je leren weer te vertrouwen op de slaapbehoefte en inslaapmogelijkheden van je eigen lichaam. De ene persoon zal een wat korter traject hoeven af te leggen als de andere persoon. Maar slapen kun je leren!!! Slapen is gedrag en als slaapoefentherapeut kan ik je daar goed bij helpen. Het is ons vak.

Klik op onderstaande onderwerpen voor meer informatie over:

 

Wanneer spreek je van een slaapprobleem?

We spreken van een chronisch slaapprobleem als klachten minstens drie keer per week optreden en gepaard gaan met klachten zoals vermoeidheid, slaperigheid overdag, concentratieproblemen en prikkelbaarheid gedurende minstens drie maanden. Er zijn verschillende vormen van slaapstoornissen zoals: objectieve slaapstoornissen, gedragsmatige slaapstoornissen, primaire of secundaire slaapstoornissen.

Lees verder >>

Wanneer spreek je van een inslaapprobleem?

Als je opziet tegen het naar bed gaan en onvoldoende vertrouwt op het natuurlijk inslapen ondermijn je het inslapen. Duurt het inslapen langer dan 45 minuten en blijft dit moeilijk gedurende een periode van ongeveer een maand, terwijl je toch echt rust en ontspanning zoekt in bed, dan spreek je van een inslaapprobleem.

Lees verder >>

Wanneer spreek je van een doorslaapprobleem?

Wanneer je moeiteloos inslaapt, maar 1 of meerdere malen op een nacht wakker wordt en pas na 45 minuten of langer weer inslaapt, spreken we van een doorslaapprobleem.

Lees verder >>

Zweten ’s nachts; soms is het ongemakkelijk, je kunt je ervoor schamen en soms is het vooral lastig. Overmatig zweten kan om verschillende reden op je pad komen.

  • alleen al de gedachte aan het ‘s-nachts zweten doet het zweet je uitbreken….
  • je bent in de overgang (uiting van hormonale veranderingen)
  • je voelt je ongemakkelijk en het zweet breekt je uit (uiting van onzekerheid en stress).
  • je wordt ’s nachts badend in het zweet wakker (uiting van ademproblemen of angst/paniekgevoel, overbelasting).
  • een vrij onbekende reden is een onregelmatig drinkpatroon overdag. Dus te weinig drinken overdag en overmatig drinken in de avond.

Lees meer >>

Wanneer kun je denken aan slaapapneu? 

Vooral wanneer je overgewicht hebt, man bent, alcohol gebruikt en rookt, onregelmatige werktijden hebt, misschien ook nog spierverslappers, pijnstillers of slaappillen gebruikt…. dit zijn negatieve factoren.

Je herkent slaapapneu aan:

  • veel en hard snurken.
  • plotseling ophouden met ademen.
  • met een ruk, zwetend en met hartkloppingen weer opnieuw beginnen met ademen en snurken.
  • overdag overmatige vermoeidheid.
  • heel hard werken om de moeheid niet te voelen. “Als ik ga zitten slaap ik”.
  • een klagende partner over nachtelijk snurken.

Lees meer >>

Het is ongeveer half 4 in de nacht. Je kijkt op de klok…”nee he, weer rond 4-en, nu kan ik niet meer slapen, want dat is altijd zo. Balen, ik kan er net zo goed uitgaan, want anders lig ik toch maar storend te draaien en te keren”. Je probeert het nog even en wordt een half uurtje later weer wakker en je bent het zat.

“Zie je wel, ik wist wel dat het geen zin had om te blijven liggen..”.

Lees meer>>

Er is zoveel fascinerends te beleven in het slaapoefentherapeutisch beroep dat er voor vele jaren stof en materiaal is om interessante artikelen of blogs te schrijven. Regelmatig zal het netwerk slaapoefentherapeuten deze ervaringen en belevenissen met je delen, zodat je deelgenoot kunt zijn, middels deze interessante artikelen van de ins en outs, de weetjes en essenties, de logica en verbanden die te leren zijn vanuit de slaapoefentherapie.

Lees meer >>

Als verwijzer kun je met deze uitleg over slaaptherapie menige slechte slaper van dienst zijn, want slecht slapen komt voor onder ongeveer 30% van de bevolking en is daarmee een veelgehoord probleem. De NHG-standaard benadrukt het voorschrijven van een alternatief na 14 dagen slaapmedicatie. Een niet-medicamenteuze behandeling gaat boven een medicamenteuze. Nu is er gelukkig een effectieve eerstelijns behandelmethode voor insomnia en de lichamelijke en geestelijke gevolgen die het kan hebben. Kwaliteitsgeregistreerde oefentherapeuten die de geaccrediteerde slaapcursus hebben gevolgd, kunnen lichamelijke en mentale gevolgen van slaapproblemen evidence based en practice based behandelen.

Lees meer >>

Als oefentherapeut Mensendieck behandel ik veel mensen met rug-nek- en schouderklachten. Naast aanpassingen aan houding en beweging overdag, is het minstens zo belangrijk om ook onze houding in de nacht kritisch te bekijken en deze zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast behandel ik als slaapoefentherapeut ook mensen met slaapproblematiek, bijvoorbeeld: lang wakker liggen, niet kunnen doorslapen of te vroeg wakker worden. 

Lees meer >>