Slaapapneu

Wanneer kun je denken aan slaapapneu? Vooral wanneer je overgewicht hebt, man bent, alcohol gebruikt en rookt, onregelmatige werktijden hebt, misschien ook nog spierverslappers, pijnstillers of slaappillen gebruikt…. dit zijn negatieve factoren.

Je herkent slaapapneu aan:

  • Veel en hard snurken
  • Plotseling ophouden met ademen
  • Met een ruk, zwetend en met hartkloppingen weer opnieuw beginnen met ademen en snurken
  • Overdag overmatige vermoeidheid
  • Heel hard werken om de moeheid niet te voelen. "Als ik ga zitten slaap ik"
  • Een klagende partner over nachtelijk snurken

De apneu patiënt heeft dit zelf lang niet altijd door. Vaak weet de partner al sneller dat er een slaapprobleem zou kunnen bestaan, die kan immers moeilijk slapen van de herrie. 

De patiënt ervaart vooral de gevolgen van de slechte nachtrust:

  • Vermoeidheid overdag
  • Slaapaanvallen
  • Hoofdpijn
  • Prikkelbaarheid
  • Uitputting, lusteloosheid
  • Sexsuele problemen
  • Slechte concentratie en minder kunnen presteren
  • Soms juist keihard doorwerken als compensatie van de moeheid

Slaapapneu verslechtert niet alleen de kwaliteit van het leven, maar ook de levensverwachting. Door de aanslag op het hart- en vaatsysteem, bestaat er een 50% verhoogde kans op hartklachten. En door de vermoeidheid en slaapaanvallen kunnen er ook ongelukken gebeuren. Doordat sommige mensen veel energiedrankjes en koffie nuttigen om wakker te blijven, geven deze weer schade aan het lichaam.

Wat kan een slaapoefentherapeut doen met mensen met slaap apneu?

Ook al is de diagnose apneu gesteld, dan is het probleem niet direct opgelost. Er begint nu een periode van zoeken naar de oorzaak. Is de kaak ongunstig gebouwd, is je zachte gehemelte te groot en/of te slap, is een operatie de beste oplossing of een nachtbitje voor in de mond? Vaak zal je moeten leren slapen met het CPAP apparaat. Dit is een apparaat die je naast je bed plaatst met een slang eraan en een masker voor over uw neus en mond. Het apparaat geeft een lichte overdruk op de lucht die in uw neus/mond wordt geblazen. Dit houdt je bovenste luchtwegen open. Het is erg wennen aan het gezoem en aan het masker op je gezicht. Het duurt ook een aantal maanden eer u helemaal bent uitgerust en bekomen van deze uitputtingsperiode. Het op de rit zetten van je leven raakt veel kanten in je gedrag, denken en gevoelswereld. 

Dit is niet voor iedereen even gemakkelijk. Juist hierbij kan ik als slaapoefentherapeut helpen. Ik leer je:

  • Je grenzen beter aan te geven
  • Acceptatie van het CPAP apparaat
  • Omgaan met het tempo van herstel, want dit gaat voor velen niet snel genoeg
  • Omgaan met nieuwe energie. Opbouw met sporten en een natuurlijke adem en vitaliteit hervinden
  • Keuzes te maken in je dagen tussen wat je wilt en wat je moet

Wanneer je hele milde apneu hebt of houdingsafhankelijke apneu helpt de slaapoefentherapie je met oefeningen voor de neus-, keel en wangspieren en/of je slaaphouding.

Samenvattend: coach ik je naar je eigen persoonlijke (en nieuwe) balans.

Apneu vereniging NVSAP

Postbus 229 1560 AG Krommenie 
email: info@nvsap.nl 
internet: www.apneuvereniging.nl
algemeen patiënten informatienummer: 0900 – 2020675
(dit is bereikbaar van 10.00 – 12.00 uur en van 14.00 – 17.00 uur) 

Klik op onderstaande onderwerpen voor meer informatie over:

 

Wanneer spreek je van een slaapprobleem?

We spreken van een chronisch slaapprobleem als klachten minstens drie keer per week optreden en gepaard gaan met klachten zoals vermoeidheid, slaperigheid overdag, concentratieproblemen en prikkelbaarheid gedurende minstens drie maanden. Er zijn verschillende vormen van slaapstoornissen zoals: objectieve slaapstoornissen, gedragsmatige slaapstoornissen, primaire of secundaire slaapstoornissen.

Lees verder >>

Wanneer spreek je van een inslaapprobleem?

Als je opziet tegen het naar bed gaan en onvoldoende vertrouwt op het natuurlijk inslapen ondermijn je het inslapen. Duurt het inslapen langer dan 45 minuten en blijft dit moeilijk gedurende een periode van ongeveer een maand, terwijl je toch echt rust en ontspanning zoekt in bed, dan spreek je van een inslaapprobleem.

Lees verder >>

Wanneer spreek je van een doorslaapprobleem?

Wanneer je moeiteloos inslaapt, maar 1 of meerdere malen op een nacht wakker wordt en pas na 45 minuten of langer weer inslaapt, spreken we van een doorslaapprobleem.

Lees verder >>

Zweten ’s nachts; soms is het ongemakkelijk, je kunt je ervoor schamen en soms is het vooral lastig. Overmatig zweten kan om verschillende reden op je pad komen.

  • alleen al de gedachte aan het ‘s-nachts zweten doet het zweet je uitbreken….
  • je bent in de overgang (uiting van hormonale veranderingen)
  • je voelt je ongemakkelijk en het zweet breekt je uit (uiting van onzekerheid en stress).
  • je wordt ’s nachts badend in het zweet wakker (uiting van ademproblemen of angst/paniekgevoel, overbelasting).
  • een vrij onbekende reden is een onregelmatig drinkpatroon overdag. Dus te weinig drinken overdag en overmatig drinken in de avond.

Lees meer >>

Kun je stoppen met deze (verslavende) slaapmedicatie??

Slaapmedicatie is bedoeld als een ruggesteuntje in emotioneel zware tijden, bij een jetlag of na een operatie om beter te slapen.

Deze medicatie is tijdelijk bedoeld, echter zijn er veel slapelozen die er een gewoonte van hebben gemaakt te gaan slapen met slaappillen. Het is niet eenvoudig om hier zelfstandig mee te stoppen. Dit komt door de ontwenningsverschijnselen, die zijn identiek aan het probleem waarvoor je ze bent gaan slikken. Je wordt weer onrustig, piekert, ligt wakker en twijfelt of dit wel goed gaat komen…. Je hebt minder vertrouwen en alleen al daardoor komt er meer lading/spanning op het slapen gaan. Juist hierdoor val je moeilijker in slaap.

Lees meer >>

Het is ongeveer half 4 in de nacht. Je kijkt op de klok…”nee he, weer rond 4-en, nu kan ik niet meer slapen, want dat is altijd zo. Balen, ik kan er net zo goed uitgaan, want anders lig ik toch maar storend te draaien en te keren”. Je probeert het nog even en wordt een half uurtje later weer wakker en je bent het zat.

“Zie je wel, ik wist wel dat het geen zin had om te blijven liggen..”.

Lees meer>>

Er is zoveel fascinerends te beleven in het slaapoefentherapeutisch beroep dat er voor vele jaren stof en materiaal is om interessante artikelen of blogs te schrijven. Regelmatig zal het netwerk slaapoefentherapeuten deze ervaringen en belevenissen met je delen, zodat je deelgenoot kunt zijn, middels deze interessante artikelen van de ins en outs, de weetjes en essenties, de logica en verbanden die te leren zijn vanuit de slaapoefentherapie.

Lees meer >>

Als verwijzer kun je met deze uitleg over slaaptherapie menige slechte slaper van dienst zijn, want slecht slapen komt voor onder ongeveer 30% van de bevolking en is daarmee een veelgehoord probleem. De NHG-standaard benadrukt het voorschrijven van een alternatief na 14 dagen slaapmedicatie. Een niet-medicamenteuze behandeling gaat boven een medicamenteuze. Nu is er gelukkig een effectieve eerstelijns behandelmethode voor insomnia en de lichamelijke en geestelijke gevolgen die het kan hebben. Kwaliteitsgeregistreerde oefentherapeuten die de geaccrediteerde slaapcursus hebben gevolgd, kunnen lichamelijke en mentale gevolgen van slaapproblemen evidence based en practice based behandelen.

Lees meer >>

Als slaapoefentherapeut kan ik je helpen van je slaapproblemen af te komen in gemiddeld 9 behandelingen. De therapie is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten en heeft een praktische, voor jou goed toepasbare aanpak.  

Lees meer >>

Als oefentherapeut Mensendieck behandel ik veel mensen met rug-nek- en schouderklachten. Naast aanpassingen aan houding en beweging overdag, is het minstens zo belangrijk om ook onze houding in de nacht kritisch te bekijken en deze zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast behandel ik als slaapoefentherapeut ook mensen met slaapproblematiek, bijvoorbeeld: lang wakker liggen, niet kunnen doorslapen of te vroeg wakker worden. 

Lees meer >>

Vragen en/of onduidelijkheden?

Stuur mij gerust een bericht!

Aanmelden slaapoefentherapie

Vergoed door alle zorgverzekeraars vanuit het aanvullende pakket!