Cursus In balans – valpreventietraining

Zelfstandig en zeker op de been met de cursus In Balans.

"Na een val op straat werd ik steeds banger om alleen naar buiten te gaan. Dankzij de cursus In Balans heb ik weer zelfvertrouwen. Ik weet nu waarop ik moet letten en doe iedere dag een aantal evenwichts- en spieroefeningen. Met een gerust hart durf ik weer zelf naar mijn dochter en kleinkinderen te gaan." - Mevrouw Kuiper (77)
symbool veiligheid.nl
Weer zelfvertrouwen
Veiligheid.nl

Ook als je ouder wordt, wil je zelfstandig de dagelijkse dingen kunnen blijven doen. Juist daarom is het belangrijk dat je jezelf veilig en vertrouwd voelt met je lichaam. Dat betekent stevig op de benen staan en echt op ze kunnen vertrouwen. Wie goed in balans is, is zekerder van zichzelf. Met het beweegprogramma In Balans kun je een enorme verbetering van de spierkracht en het evenwicht bereiken. De kans om te vallen wordt daarmee steeds kleiner. Deelname aan de cursus In Balans maakt dat je letterlijk steviger in de schoenen staat. Bovendien verbetert je algehele conditie, zodat een actiever dagelijks leven binnen handbereik komt. 

Praktische informatie cursus In Balans:

De cursusbijeenkomsten bestaan uit handige oefeningen, tests en informatie over bewegen en evenwicht. Tijdens de trainingsweken voer je praktische oefeningen uit op je eigen niveau. Deze oefeningen zijn gebaseerd op de principes van Tai Chi. Dit is een bewegingsleer met aandacht voor balans, het contact met de grond en het verplaatsen van het lichaamsgewicht. Leren hoe te vallen hoort niet bij de training, leren om in balans te blijven en steviger op de benen te staan wel. Je ontwikkelt sterkere benen en verbetert je evenwichtsgevoel.

Voorafgaand aan de trainingsbijeenkomsten vinden drie cursusbijeenkomsten plaats. Deze duren 2 uur en vinden één maal per week plaats.

Het doel van deze bijeenkomsten is het vergroten van de bewustwording van valrisico en balansverstoring, het vergroten van kennis over valpreventie en het kennismaken met de manier van trainen. Deze bijeenkomsten bestaan dus deels uit theorie en deels uit praktijk. 

Na de cursusbijeenkomsten volgen 10 trainingsbijeenkomsten van 2x per week. De training duurt, met uitzondering van twee testdagen, één uur. De testdagen duren 2 uur, met halverwege een pauze. 

Het doel van de trainingsbijeenkomsten is het vergroten van het lichaamsbesef en de balans door onder andere spierkrachtopbouw en conditieverbetering. 

De globale inhoud van de trainingen bestaat uit een warming up, oefeningen, de balanstraining en huiswerk.  

Alleen gecertificeerde therapeuten mogen deze training geven.

In het cursusboek kun je de behandelde onderwerpen rustig nalezen. Alle oefeningen staan hierin duidelijk beschreven en worden in beeld gebracht met foto’s. Zo kun je tijdens de cursusperiode de opdrachten thuis uitvoeren en na de cursusperiode de oefeningen gemakkelijk terugzien.  

Nieuwe data en tijden komen zo snel mogelijk op de site.

"Ik wandel nu twee keer per week met andere leeftijdsgenoten, die ik heb leren kennen bij het beweegprogramma In Balans. We vonden het zo gezellig tijdens de cursus, dat we samen een sportieve bezigheid hebben gekozen voor erna. Wandelen is voor iedereen goed te doen en houdt je jong!" - Meneer Vrelink (81)
symbool veiligheid.nl
Samen bewegen
Veiligheid.nl

Vragen en/of onduidelijkheden?

Stuur mij gerust een bericht!

Kosten valpreventie in balans

€ 250

Bij een (gedeeltelijke) vergoeding door de zorgverzekeraar betaal je maximaal € 8,75 per bijeenkomst!

  • Totale cursusduur: 23 weken
  • 3 cursusbijeenkomsten van 2 uur per keer, één keer per week
  • 20 trainingsbijeenkomsten van 1 uur per keer. Twee keer per week (m.u.v. 2e en 9e bijeenkomst. Deze duren 2 uur)
  • Minimaal 6 deelnemers
  • Maximaal 10 deelnemers
  • Exclusief cursusboek (aanschafkosten €15,00)

Vergoeding zorgverzekaars